Skip to main content

Wil je goed doen? Drie vragen die je eerst aan jezelf moet stellen

Wil je goed doen? Drie vragen die je jezelf eerst moet stellen

Dit is een verkorte versie van een artikel van 80,000 Hours.

 

Inleiding

Het kiezen van een gebied om je altruïstische of carrière-inspanningen op te richten is een cruciale beslissing. Hoewel het verleidelijk is om meteen in te springen op het eerste onderwerp dat je aanspreekt, is het belangrijk om strategisch te werk te gaan. Dit komt omdat je uiteindelijk misschien werkt aan een gebied dat gewoon niet zo groot, belangrijk of makkelijk is om vooruitgang op te boeken. Je hebt ook veel meer kans om op de problemen te stuiten die al de meeste aandacht krijgen, wat ze minder impactvol maakt. Deze gids gaat in op drie belangrijke vragen die je jezelf moet stellen om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt.

  1. Is het probleem grootschalig?
  2. Wordt het probleem verwaarloosd?
  3. Is het probleem oplosbaar?

Laten we ze stuk voor stuk bekijken.

Vraag 1: Is het probleem grootschalig?

Waarom het belangrijk is

Schaal is cruciaal, want hoe groter het probleem, hoe groter de potentiële impact van je inspanningen. Focussen op kleine problemen kan betekenen dat middelen worden verspild aan problemen die, zelfs als ze volledig worden aangepakt, geen significant verschil maken.

Veelgemaakte fouten

Mensen schatten de schaal vaak verkeerd in door cognitieve vooroordelen zoals scope neglect. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat mensen bereid waren om bijna evenveel te betalen om 2.000 vogels te redden als om 200.000 vogels te redden. Om scope neglect te voorkomen, moeten we getallen gebruiken om vergelijkingen te maken, zelfs als ze erg grof zijn.

Hoe de schaal te beoordelen

  • Aantal getroffen mensen: Hoe meer mensen door een probleem worden getroffen, hoe groter de schaal.
  • Effectgrootte: De ernst van een probleem per persoon bepaalt ook de schaal ervan.
  • Impact op lange termijn: Denk na over de gevolgen van het oplossen van het probleem.

Voorbeeld uit de praktijk

Campagnes zoals het ontkoppelen van opladers voor mobiele telefoons hebben een te verwaarlozen impact in vergelijking met meer schaalbare oplossingen, zoals het bevorderen van woningisolatie.

Vraag 2: Wordt het probleem verwaarloosd?

Waarom het belangrijk is

Problemen die al veel aandacht hebben gekregen, zullen waarschijnlijk minder rendement opleveren. Je extra inspanning voegt misschien niet veel waarde toe. Stel je voor dat je twee vrienden hebt die op dezelfde dag verhuizen. Een van hen heeft al 10 andere vrienden die hebben aangeboden om te helpen, de ander heeft er maar 1. Natuurlijk geef je voorrang aan het helpen van de tweede vriend omdat hij je hulp het hardst nodig heeft.

Veelgemaakte fouten

Mensen richten zich vaak op problemen die al populair zijn, die waarschijnlijk minder worden verwaarloosd en daarom minder ruimte bieden voor extra impact.

Hoe verwaarlozing beoordelen

  • Bestaande middelen: Hoe meer middelen al zijn toegewezen, hoe minder een probleem wordt verwaarloosd.
  • Publiek bewustzijn: Kwesties waarvan weinig mensen op de hoogte zijn, worden vaak meer verwaarloosd.
  • Betrokken groepen: Problemen die gemarginaliseerde gemeenschappen treffen, worden vaak over het hoofd gezien.

Voorbeeld uit de praktijk

Terwijl velen zich richten op kankeronderzoek, krijgen parasitaire wormen, die een miljard mensen treffen, weinig aandacht, maar ze zijn gemakkelijker te behandelen.

Vraag 3: Is het probleem oplosbaar?

Waarom het belangrijk is

Zelfs goedbedoelde projecten kunnen mislukken of schade veroorzaken. Scared Straight, een programma dat bedoeld was om jongeren af te schrikken van criminaliteit, deed eigenlijk meer kwaad dan goed.

Hoe de oplosbaarheid beoordelen

  • Bestaand bewijs: Zoek naar strenge onderzoeken die de effectiviteit van een oplossing ondersteunen.
  • Testbaarheid: Kun je een nieuwe oplossing testen om de impact ervan te bepalen?
  • Potentieel voor enorme impact: Zoek naar problemen waarbij er een kans is, ook al is die klein, om de status-quo aanzienlijk te veranderen.

De drie factoren in evenwicht brengen

Het is onwaarschijnlijk dat je een probleem vindt dat hoog scoort op alle drie de dimensies. Het is een kwestie van deze factoren tegen elkaar afwegen. Een probleem kan bijvoorbeeld belangrijk zijn, zelfs als het moeilijk op te lossen is, zolang het grootschalig is en sterk verwaarloosd wordt.

Jouw persoonlijke pasvorm en expertise

Het heeft geen zin om aan een probleem te werken als je geen functies kunt vinden die goed bij je passen: je zult niet tevreden zijn of veel impact hebben.

Hoewel het dus een goed idee is om een probleem te vinden dat een goede combinatie is van groot, verwaarloosd en oplosbaar, wil je ook een specifieke rol vinden die goed bij je past.

Persoonlijke geschiktheid is zo belangrijk dat het gemakkelijk beter kan zijn om je te richten op een gebied waarvan je denkt dat het in het algemeen minder dringend is, als het voldoende bij je past.

Aan het begin van je carrière hoef je alleen maar een vaag idee te hebben van de problemen waar je in de toekomst aan wilt werken. Je belangrijkste focus moet zijn om uit te zoeken waar je goed in bent en om vaardigheden te ontwikkelen die waarschijnlijk van pas kunnen komen. Later kun je die vaardigheden gebruiken om de meest dringende problemen van dat moment aan te pakken.

Als je al een expert bent in een bepaalde vaardigheid, dan moet je je richten op het vinden van een manier om die expertise te gebruiken om een dringend probleem aan te pakken. Het zou niet logisch zijn als bijvoorbeeld een groot econoom die het verplettert bioloog zou worden. Er is waarschijnlijk eerder een manier om economie toe te passen op de problemen waarvan jij denkt dat ze het meest urgent zijn.

Conclusie

Strategische focus in altruïsme of maatschappelijke impact carrières vereist meer dan goede bedoelingen. Door problemen rigoureus te evalueren op basis van hun omvang, verwaarlozing en oplosbaarheid, kun je je impact aanzienlijk vergroten. Maar vergeet niet om rekening te houden met je persoonlijke fit!

Vond je dit artikel interessant? Dan wil je de volgende artikelen misschien ook lezen:

Wat je nu kunt doen

  1. Schrijf je in voor onze introductiescursus
  2. Bekijk events bij jou in de buurt
  3. Bekijk de groepen door heel Netherlands
  4. Lees de 80,000 hours carrièregids