Effectief doneren via Animal Charity Evaluators

Animal Charity Evaluators (ACE) zoekt naar de effectiefste manieren om niet-menselijke dieren te helpen. Ze doet onderzoek naar welke manieren dit zijn en zoekt naar de organisaties die donaties het beste kunnen gebruiken. Bij de aanbevelingen neemt ACE mee dat er effectieve organisaties kunnen zijn waarvan het moeilijk is om hun effectiviteit te meten. Ook deze organisaties kunnen worden aangeraden door ACE. Naast het leed van niet-menselijke dieren zijn er ook andere manieren waarop we anderen kunnen helpen en kan het effectiever zijn om aan organisaties te doneren die zich hiermee bezighouden. Zie hier voorbeelden van initiatieven op andere gebieden. ACE is een goede eerste stap om donaties effectiever te maken. Dit artikel is bedoeld om de informatie die op de site van ACE te vinden is beschikbaar te maken voor Nederlandse lezers.

In dit artikel:

Hoe te doneren?

Doneren aan de organisaties die ACE als toporganisatie aanraadt kan via de site van ACE zelf via Creditcard of PayPal of via de Duitse Stiftung für Effektiven Altruismus (EAS) via Creditcard of bankoverschrijving.

EAS heeft haar eigen projecten en biedt ook steun aan een aantal effectieve goede doelen, waaronder de aanbevelingen van ACE. Op haar website biedt EAS de mogelijkheid om via haar aan een van deze doelen te geven. Via EAS doneren heeft twee voordelen: de donatie kan via een bankafschrift gedaan worden, dit kan vaak niet op een simpele manier direct aan de doelen, en als je donaties via EAS doet kan je aanspraak maken op giftenaftrek omdat EAS een ANBI-status heeft in Nederland. Om deze ANBI-status te behouden heeft het bestuur van EAF altijd het laatste woord over de bestemming van de donaties. De wensen van de donateur zijn tot nu toe altijd gehonoreerd. Zie ook deze uitgebreide uitleg over belastingaftrek bij donaties vanuit Nederland.

Over ACE

ACE identificeert de effectiefste donatiemogelijkheden om niet-menselijke dieren te helpen.

ACE overweegt alle groepen dieren maar vindt het het effectiefst om zich te richten op de volgende onderwerpen: dieren in de vee-industrie, systematisch lijden van wilde dieren en de algemene boodschap van dieren met respect behandelen (anti-speciesisme). Er zijn nog weinig organisaties bezig met de twee laatste doelen en daarom is het moeilijker om effectieve organisaties op deze terreinen te vinden. Daarom richt ACE haar aandacht vooral op dieren in de vee-industrie.

Voor dierenrechten zijn er nog geen academische studies die direct bewijs leveren voor welke methoden het beste werken. Om de best mogelijke schatting te maken verzamelt ACE bewijs uit verschillende hoeken zoals studies uit de sociale psychologie, financiële rapporten, literatuur over andere sociale bewegingen en publicaties van de vee-industrie. ACE doet zelf ook origineel onderzoek. Al met al is er nog zeer weinig bewijs, maar dit lijkt binnenkort te veranderen. Een donor heeft onlangs een groot bedrag aan ACE ter beschikking gesteld om onderzoek naar dierenactivisme te financieren. Onderzoekers kunnen een voorstel indienen om voor een deel hiervan in aanmerking te komen.

Een van de methoden die ACE het effectiefst vindt zijn bedrijfsgerichte campagnes. De campagnes richten zich op grote bedrijven die voedsel verwerken en worden door organisaties overtuigd om eieren te gebruiken van kippen die in een grote schuur in plaats van in legbatterijen gehouden worden. Hierbij wordt vaak de achterban van de organisatie ingezet om contact op te nemen of zich uit te spreken op sociale media. Scharrelkippen hebben zeker geen ideaal leven en lijden nog steeds in de intensieve vee-industrie maar ACE denkt dat scharrelsystemen 10% beter zijn dan kooisystemen. In Amerika worden er meer leghennen geslacht dan koeien en varkens bij elkaar, een kleine verbetering op hun levenskwaliteit is dus al snel erg effectief.

Zoals GiveWell en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in DALY’s werken, werkt ACE ook met equivalenten van levens sparen. Wanneer ACE het heeft over hoeveel levens per dollar gespaard worden kan het zijn dat dit gaat om het leven van één dier, of om tien hennen die van een kooisysteem naar een scharrelsysteem gegaan zijn (een verbetering van 10% voor 10 dieren). Dit maakt het mogelijk om verschillende interventies met elkaar te vergelijken zonder dat ze aan hetzelfde probleem hoeven te werken.

Bij het aanraden van doelen kijkt ACE hoe organisaties scoren op de volgende criteria:

  • Ruimte om meer fondsen nuttig te kunnen gebruiken Als een organisatie effectief is maar al genoeg geld heeft om al haar projecten te financieren, zal ACE niet aanraden om extra aan haar te doneren.
  • Kostenefficiëntie Wanneer mogelijk maakt ACE een grove schatting over hoeveel dieren een organisatie kan helpen per gedoneerd bedrag. Per euro kunnen de effectiefste dierenorganisaties tientallen tot duizenden dierenlevens sparen, en voorkomen ze opgeteld tientallen jaren van leed in de vee-industrie. ACE vindt niet bij alle doelen dat zo’n quantitative schatting nuttig is, soms is het te speculatief.
  • Werken aan een effectieve missie
  • Goed begrip van succes en mislukkingen Omdat er nog weinig bewijs is voor welke methoden effectief zijn, vindt ACE het ook belangrijk dat organisaties zelf kritisch zijn over hun methoden en actief naar verbeteringen zoeken.
  • In het verleden successen geboekt hebben
  • Goed leiderschap en langetermijnvisie
  • Goede werkcultuur

ACE heeft meer dan 300 organisaties overwogen en op basis van de bovenstaande criteria heeft ze over de meest belovende organisaties een rapport samengesteld. Hieruit zijn drie top aanbevelingen gekomen en tien uitmuntende organisaties:

Top aanbevelingen

The Humane League (THL) heeft een zeer brede kijk op activisme. Ze zoekt constant naar manieren om zichzelf te verbeteren en heeft een bewijsgerichte visie. Ze doet ook zelf onderzoek naar wat effectieve methoden zijn, en maakt de uitkomsten publiek zodat andere organisaties ook ervan kunnen profiteren. THL spendeert haar budget aan online advertenties, flyers en video’s en campagnes gericht op bedrijven.

Deze bedrijfsgerichte campagnes zijn volgens ACE de effectiefste campagnes van THL. THL heeft de groep de Open Wing Alliance geïnitieerd, dit is een groep van bedrijven en organisaties die samenwerken aan de grootschalige omschakeling van kooisystemen naar scharrelsystemen.

Een groot succes dat THL heeft geboekt op het terrein van bedrijfsgerichte campagnes is dat ze de United Egg Producers, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de productie van 95% van de eierproductie in de VS, overtuigt heeft om te stoppen met het doden van de mannelijke kuikens. Normaliter worden deze dieren direct gedood omdat zij geen eieren kunnen leggen, maar de United Egg Producers zal via een nieuwe technologie (in-ovo seksen) de eieren kunnen vernietigen voordat ze uitgekomen zijn.

Onder andere door dit grote succes, dat waarschijnlijk eenmalig is, spaart THL tussen de 100 en 1700 dieren per gedoneerde dollar. THL kan het aankomende jaar 500 000 tot een miljoen dollar in extra donaties gebruiken.

Mercy For Animals (MFA) staat vooral bekend om haar undercoveronderzoeken op boerderijen en in slachthuizen die ze al 15 jaar uitvoert maar houdt zich ook bezig met educatie door onder andere online media en flyers. De undercoveronderzoeken komen groot in het nieuws en bereiken zo veel mensen. MFA spant ook rechtszaken aan tegen dierenmishandeling op boerderijen en overtuigt bedrijven om hun beleid betreft dierenwelzijn te verbeteren en geen kooi-eieren meer te gebruiken. MFA kan $1 tot $2 miljoen dollar gebruiken in financiering. Ze werkt nu voornamelijk in Noord Amerika, met meer fondsen zou ze uitbreiden naar andere landen waar nog geen of minder undercoveronderzoek gedaan is. Per gedoneerde dollar spaart MFA -10 tot 80 dieren een leven in de vee-industrie.

The Good Food Institute (GFI) helpt met de ontwikkeling van producten die kunnen concurreren met dierlijk vlees, zuivel en eieren. Dit kunnen plantaardige producten zijn, maar ook kweekvlees. Dit gebeurt door wetenschappers en ondernemers bij elkaar te brengen, de sector te versterken door publieke opinie te verbeteren, beleid rond plantaardig vlees te verbeteren en door individuele bedrijven te helpen met marketing en media. GFI is nog een zeer jonge organisatie (gelanceerd in februari 2016) en heeft daarom nog weinig resultaten geboekt. GFI is van plan drie nieuwe bedrijven die plantaardige producten maken te lanceren in de komende maanden en ACE verwacht dat deze een grote impact zullen hebben. ACE denkt dat het belangrijk is om organisaties met verschillende tactieken te hebben om de vee-industrie te beëindigen en GFI vult hierin een belangrijke niche. ACE denkt dat het ontwikkelen van alternatieven voor dierlijke producten een grote impact kan hebben omdat goed plantaardig vlees de vraag naar dierlijk vlees verminderd. Ook heeft GFI een sterk leiderschap en een focus op effectiviteit. ACE denkt dat een schatting van de kostenefficiëntie van GFI te speculatief zou zijn en heeft er daarom geen gepubliceerd. GFI kan het komend jaar 500 000 tot 1 miljoen dollar gebruiken in extra fondsen.

Uitmuntende organisaties

Deze organisaties doen zeer goed werk maar zijn geen toporganisatie. Tenzij anders aangegeven is het niet mogelijk aan deze organisaties te doneren via de site van ACE of via de EAS. Donatiemogelijkheden zijn te vinden op de websites van de organisaties zelf.

Albert Schweitzer Foundation werkt voornamelijk in Duitsland aan bedrijfscampagnes en het verspreiden van veganisme. Ook doet ze onderzoek om haar effectiviteit te verbeteren.

Animal Equality werkt aan het uitvoeren en promoten van undercoveronderzoek, organiseert protesten en deelt flyers uit. In 2016 heeft ze een programma ontwikkeld waarbij mensen het leven in de intensieve vee-industrie kunnen ervaren met behulp van virtual reality. Animal Equality kijkt kritisch naar hoe ze haar methoden kan verbeteren. Het is mogelijk via EAS aan Animal Equality te doneren.

Animal Ethics promoot discussie rond dierenrechten in de academische wereld en bij een algemeen publiek, en doen zelf ook onderzoek. De onderwerpen gaan over verschillende onderwerpen, waaronder anti-speciesisme, en focussen zich vaak op het lijden van wilde dieren, een belangrijk maar vaak vergeten onderwerp. Het is mogelijk via EAS aan Animal Ethics te doneren.

Animals Australia heeft de publieke opinie in Australia weten te draaien in een diervriendelijkere richting en concrete successen geboekt met bedrijfscampagnes. Ze richt zich vooral op publieke advertenties.

Faunalytics ondersteunt het activisme van anderen door middel van onderzoek. Omdat er nog weinig bekend is over effectieve methodes in dierenrechtenactivisme is het vergroten van het begrip hiervan een zeer effectief doel.

Humane Society of the United States’ (HSUS) Farm Animal Protection Campaign is onderdeel van de HSUS die zich op allerlei groepen dieren richt. De campagne die dieren in de vee-industrie helpt is zeer effectief op verschillende vlakken maar omdat het niet duidelijk is hoe kleinere donaties gebruikt zullen worden binnen HSUS raadt ACE af om aan deze campagne te doneren tenzij de donatie groot genoeg is om een hele positie of een project te financieren.

New Harvest ondersteunt plantaardige en gekweekte variaties op dierlijke producten. In vergelijking met the Good Food Institute (GFI) heeft ze een langer track record maar vind ACE dat GFI een betere strategie, leiderschap en focus heeft waardoor GFI een top aanbeveling is en New Harvest een uitmuntende organisatie. New Harvest is al sinds 2008 actief terwijl GFI pas in 2016 is opgericht. Daarom raadt ACE aan om aan New Harvest te doneren wanneer donateurs oncomfortabel zijn met het korte track record van GFI.

The Nonhuman Rights Project werkt via rechtszaken aan het verkrijgen van persoonsrechten voor dieren als chimpansees. Als dit lukt zou het een grote stap zijn voor hoe mensen andere diersoorten beschouwen. Nu leveren de rechtszaken al veel positieve publiciteit op in de media.

VEBU is een Duitse organisatie maar werkt eraan om in Europa uit te breiden. Ze is gefocust op effectiviteit en werkt samen met invloedrijke mensen en organisaties om veranderingen teweeg te brengen die een grote impact hebben. Ze heeft bijvoorbeeld voor meer vegetarische producten gezorgd in samenwerking met een vleesbedrijf, een lezing gegeven bij het Europees parlement over veganisme en is onderdeel van de Duitse klimaat alliantie.

Vegan Outreach houdt zich voornamelijk bezig met het verspreiden van dierenrechtenflyers bij universiteiten in de VS.